Bula!

... dat betekent zoveel als hallo/welkom/gezondheid hier op Fiji, het wordt de hele dag door geroepen. Dit is alweer mijn laatste dag op het eiland, morgen pak in het vliegtuig naar mijn eindbestemming Tuvalu! Het kost me zes dagen om er te komen, maar dat is eigenlijk wel fijn want zo kom ik langzaam maar zeker in het eiland-ritme.

Op het vliegveld in Abu-Dhabi ontmoette ik een Nederlandse meid die ook op weg was naar Sydney en hetzelfde hotel als ik had geboekt. Toen we aankwamen was het 's ochtends vroeg terwijl het voorons gevoel avond was. We besloten toch maar niet te gaan slapen en te wennen aan het nieuwe ritme. En omdat ik maar een dag in Sydney was, zijn we een beetje gaan rondlopen in de stad, door China-town, een botanische tuin toen stonden we ineens voor The Opera House! Het begon een beetje te regenen en omdat we best moe waren wilden we iets relaxts doen, dus we zijn naar Sealife geweest om daar - heel ontspannend- naar visjes te kijken! Supertip voor als je brak bent! 's Avonds in een pub gegeten en nog een drankje gedaan in de bar van het hostel, en toen ben ik heerlijk gaan slapen.

Volgende dag vloog ik naar Fiji. Ik kwam in het vliegtuig al meteen in tropische sferen, want er werd van de Honolulu muziek gedraaid, de stewardessen hadden een bloem in hun haar en de stewards droegen een Hawaii bloes! Op het vliegveld stonden drie mannen met een gitaar klaar om voor ons een welkomslied te zingen. Iedereen is heel aardig, zelfs de douane vroeg of ik een fijne reis had gehad en wenste me een prettig verblijf in Fiji. Nou mijn verblijf is tot nu toe zeker heel prettig! Het is zo'n fijn eiland en mijn hostel is perfect. Het is een soort schuur met golfplaten op het dak, maar de kamers zijn prima. Er zit een grote tuin bij met hangmatten die aan palmbomen hangen. Het strand is maar tien minuutjes lopen en een bus brengt je voor 70 cent naar het dorpje. Ik las eens dat Fiji een van de duurdere eilanden van de Pacific is, maar ik betaal minder dan zeven euro per nacht en krijg ook nog eens ontbijt en diner! Anja, je wens is uitgekomen: er zijn hier veel Duitsers! Gister met een Duiste mevrouw van 34 het dorpje ingeweest om een bikini voor haar te kopen. Na afloop nam de verkoper ons mee naar de winkel ernaast, waar de eigenaar ons een ' special ceremony' wilde aanbieden. We moesten onze schoenen (lees: slippers, het is hier 30C met een stralende zon!) uitdoen en op een rieten mat gaan zitten. Er stond een grote houten kom op de mat, waar de man cava in maakte. Hij deed wat poeder in een katoenen zakje en legde dit in de kom, en schonk er water overheen. Hij roerde met zijn handen tot het poeder was opgelost. We moesten drie keer in onze handen klappen en ' bula' roepen, voordat we een houten kommetje vulden en het leegdronken. Het smaakte heel vies, een beetje houtachtig. De man wilde ons er nog meer van geven, maar we bedankten vriendelijk en gingen er weer vandoor. Bij het hostel werd ons verteld dat als je er veel van drinkt,je er heel rustig van wordt. Maar het is hier normaal om het te drinken, zelfs kleine kinderen doen het, hetis een traditie van het eiland. Aan het eind van de dag zijn we een duik gaan nemen in de zee, heerlijk!

En morgen ga ik naar Tuvalu! Heb er heel veel zin in, ben ook erg benieuwd hoe het daar is. Het alleen reizen is trouwens helemaal niet vervelend, heb me tot nu toe geen moment eenzaam gevoeld...toch denk ik heel veel aan jullie hoor (arme stakkers in de sneeuw ;) )!

Dit verhaal heb ik heel snel moeten typen want er wachten allemaal ongeduldige backpackers tot de pc vrij is, er is er nl maar 1. Dus ik brei er maar een eind aan... en mijn volgende bericht komt vanaf Tuvalu!

Heel veel liefs en zonnestraaltjes vanuit de andere kant van de wereld!

Reacties

Reacties

Ing!

Yes, ik ben de eerste die het leest (ws omdat ik de enige ben die nu nog wakker is, het is 2.15uur :), ben naar de borrel geweest)! Klinkt echt heel positief allemaal, heerlijk bijkomen! En leuk dat het contact maken tot nu toe zo gemakkelijk gaat, dat scheelt echt een hoop in het reizen en je de landen en cultuur eigen maken!

Ben benieuwd naar je Tuvalu verhalen!

Kus

Renee

Bula Marthje!

Wat een leuke verhalen! En wat fijn dat je zo makkelijk contact krijgt met mensen. Ik heb ook met een bloemenslinger om mijn nek gelopen, nl op Bea's feest. Maar dat was flowerpowersfeer; geniet jij maar van de Hawaisferen. Goede reis naar Tuvalu, ik reis in gedachten met je mee en ben ook benieuwd wat je daar te wachten staat! Dikke kus! Mamza.

Karin

Wow, klinkt super Marthe! Wat heeerrrrlijk, 30 graden, slippers, hawaibloesjes en een lekker rustgevende drank :) Ik wil ook!!! Maar nee, 7 u, zo door de sneeuw op weg naar een werkdag.
Goede reis naar Tuvalu en ga zo door met genieten en niet eenzaam zijn!
xx Karin

monique vd Ardennenclub

Hey Marthe,

Wow, je beschrijft ons een heerlijk sfeertje!! Ik kan me voorstellen dat je na 6 dagen enorm uitkijkt naar je eindbestemming!! Ik wens je veel leuke ontmoetingen en een supertijd!! Dikke kus X

Meike

Martie, ik kan je nu mailen, haha!

alison

Wow... wat fijn! Sealife is idd een goed idee als je je wat minder voelt en het weer ook vooral even wat minder is:D Laatst namelijk ook gedaan! wel in hartje Scheveningen:P Mops, geniet lekker van de zon, (op verantwoorde zonenbrandcreme wijze natuurlijk:P) en tx voor de zonnestraaltjes! het is hier weer een beetje wit, maar de zon komt net door:D koes!

Opa Henk Kolman

Dag lieve kleindochter.
Er schoot me iets bijzonders te binnen. Als Hendrik Kolman en Catharina Boomhouwer elkaar in 1946 niet ontmoet hadden dan hadden we niet kunnen genieten van je leuke reisverhalen. Ik ga een club oprichten TOM, trots op Marthe.
Groeten van Opa en Oma

Sterre

Hallo lieve stalkerd van me,
nou het leven klinkt zeker prima daar op Fiji, zodra ik mijn rooster heb ga ik checken of ik niks belangrijks heb in die week en zo nee: dan boeken!!
een hele goede reis naar tuvaluvalu en veel liefde
xxx

Annelies

Hee nicht!
Klinkt heel erg relaxt allemaal.. Wat wou ik graag dat het hier 30 graden was, met palmbomen en hangmatten! :D
Leuk ook dat je zoveel mensen ontmoet en het zo naar je zin hebt.
Heel veel plezier op Tuvalu!

xx Annelies

Sterre

Opa Henk, ik sluit me bij uw club aan! Marthe ik vind je echt een stoere kanjer! En het klinkt heel mooi allemaal en als het ontvangst in/op Fiji al zo bijzonder was ben ik benieuwd wat je op Tuvalu staat te wachten..aangezien daar maar 1x per week een vliegtuig landt. Ik vraag me ook af hoeveel passagiers met je mee gaan reizen of dat je de bemanning voor je alleen hebt, maar dat horen we hopelijk in je volgende update! Marthe, ga zo door met plezier maken!! Heel veel liefs Sterre

Arwen

Oh Marthe, klinkt echt geweldig daar!
Ik ben jaloers ;), inmiddels sneeuwt het hier weer :'(...
Goede reis naar TV!
xxxx

Anne

Ha Mart!
Blij te horen dat het goed gaat en dan je het naar je zin hebt! Echt fijn dat de mensen aardig zijn en grappig om zo'n 'special ceremony' mee te maken! Ben benieuwd naar je volgende verhaal!

Liefs

Jorieke

Hee Smarti!

Zie net dat Ali vanochtend een berichtje heeft achtergelaten..die sloerie was eerder :p! Zo jaloersmakend dat zonnige weer, het heeft in Uut voor de verandering weer eens gesneeuwd vanochtend 'zucht. Ontzettend veel plezier op Tuvalu en lees snel weer (als internet dat toelaat tenminste) je nieuwe verhaaltje!

Dikke kus, Kieks

Anja

Hee Mart!

Leuk dat het allemaal zo goed gaat!!!!!
Hebben gister met volleybal 3:0 gewonnen. :) Het gaat dus weer de goede kant op!
Geniet nog van je laatste dag op Fiji, goede reis naar Tuvalu! Ik kijk al uit naar je Funafuti-verhalen! :)

Kus

Marlie

Martheee! Wat klinkt dat goed zeg!! Ik zou heel graag met je willen ruilen!
Een hele fijne reis naar Tuvalu en ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal! :)

Kus

christi

wat een heerlijkheid!! Ik zit met een smile achter de pc, vond t erg leuk om te lezen en probeer mij een dikke vette warme zon voor te stellen, lastig met die kou hier.

Verheug me op meer avonturen!
Bula!

Anja

Het is zooooooooo koud in Nederland!
Ik zit weer lekker met vliesdeken, mijn elektrisch kacheltje en thee in de woonkamer te leren terwijl jij waarschijnlijk op het Tuvaluaanse strand ligt te relaxen... :)

XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!